Napędy do bram są systemami, które ułatwiają i usprawniają wjazd na posesję czy do garażu – pozwalając na bardzo dużą wygodę. Dzięki nim nie trzeba wysiadać z auta i można przyspieszyć wszystkie swoje działania. Ważne jest jednak, by do montażu takiego napędu podejść z odpowiednią pieczołowitością. Dzięki temu uniknie się wielu błędów i nie straci pieniędzy (przez ewentualne błędy instalacyjne).
Automatyka do bram garażowych
Można ją montować zarówno do bram segmentowych, jak i uchylnych: pod warunkiem że są one prawidłowo wykonane i zainstalowane. Montaż napędu odbywa się najczęściej już na etapie budowy domu (i garażu), zaraz po osadzeniu bramy. Taki montaż można wykonać samodzielnie lub przy pomocy fachowców. Napędy do bram można wybrać we własnym zakresie (zgodnie parametrami technicznymi bramy), a instalację wykonać w oparciu o szczegółową specyfikację techniczną. Można to jednak zrobić dopiero po dokładnym sprawdzeniu czy brama pracuje prawidłowo i czy jest technicznie sprawna. Zasady o jakich trzeba też pamiętać to przede wszystkim to by:
– ponad otwartą bramą zachować odpowiednią przestrzeń (od 4 do 400 mm), która pozwoli później na montaż napędu,
– upewnić się o wystarczającej wytrzymałości nadproża w miejscu mocowania do niego szyny siłownika,
– przewidzieć konieczność przyszłego zasilenia siłownika energią elektryczną,
– poprowadzić (na etapie tynkowania garażu) przewody elektryczne do podłączenia fotooptycznej linii zabezpieczającej napędu.
Do bramy garażowej można zastosować siłownik garażowy, który będzie wyposażony w szynę i wózek pociągowy: z napędem łańcuchowym albo z napędem na pasek zębaty. Dobór modelu napędu powinien opierać się na: wymiarach bramy, jej ciężarze, a także intensywności pracy. Parametry techniczne znaleźć można zawsze w dokładnych instrukcjach montażowo-instalacyjnych, jakie są dostępne na stronach internetowych producentów.
Montaż napędów do bram garażowych
Zakupiony zestaw do zdalnej obsługi bramy zawiera zawsze siłownik (wraz z wbudowaną centralką sterującą), który jest połączony z szyną pociągową, które to mocuje się pod sufitem garażu. Sterowanie napędem odbywa się zaś dzięki nadajnikom radiowym (pilotom) i współpracującym z nimi odbiornikiem radiowym (który jest zintegrowany z centralą sterującą). Zdalne zarządzanie bramą garażową może odbywać się także przez: przyciski naścienne, włączniki kluczykowe albo kodową klawiaturę bezprzewodową. Takie rozwiązania pozwalają też na to, by do garażu dostęp zyskały osoby uprawnione (posiadające kod lub kluczyk).
Instalując automatykę bramową warto pomyśleć o zabezpieczeniu wjazdu fotooptycznymi liniami ochronnymi, które pozwalają na wykrycie obecności przeszkody w płaszczyźnie ruchu bramy. Dzięki temu uniemożliwią one jej zamknięcie do momentu usunięcia tejże przeszkody. Eliminuje to ryzyko uszkodzenia auta, ale też prawdopodobieństwo wypadków z udziałem ludzi. Dobrze też kiedy napęd do bram garażowych będzie wyposażony w tak zwane zabezpieczenie przeciążeniowe, to znaczy wbudowaną w centralę funkcję rozpoznania przeszkody. Wtedy po jej dociśnięciu natychmiast następuje cofnięcie się bramy.
Montaż napędu do dobrze osadzonej i przygotowanej wcześniej bramy trwa kilka godzin (3-4). Można wykonać go samodzielnie, jednak dużo bezpieczniejszym i efektywniejszym rozwiązaniem będzie powierzenie tego specjalistom, dzięki czemu uniknie się błędów, poprawek i ponoszenia dodatkowych kosztów.