Nie każdy z nas wie czym są dokładnie systemy kolejkowe, choć dość wielu z nas wie, ze utrzymanie rozkładu jazdy pociągów zależy od jakiegoś systemu, a system ten funkcjonuje poprawnie dzięki technikom i aktualizowaniu. Wiele znaczy też i to, że systemy kolejkowe to zazwyczaj nie jeden uniwersalny produkt, tylko raczej program tworzony na życzenie konkretnego klienta. Takowego nie modernizuje się wybitnie często i co równie istotne na dokładkę trzeba zatrudnić przynajmniej jednego technika, po to by dbał o poprawne funkcjonowanie takiego systemu. Często jest to zbyt wiele pracy dla tej jednej konkretnej osoby, czyli w niektórych przypadkach trzeba zatrudnić te trzy lub cztery osoby, po to by system zachował tę wzorową wydajność.
Czym dokładnie są systemy kolejkowe?
Nie od dziś wiadomym jest to, że systemy kolejkowe to okablowanie, czujniki, kamery, komputery i jedno oprogramowanie zarządzające całością. Coś w tym stylu tworzy się na zlecenie konkretnego dworca kolejowego i kosztować to może nawet miliony, ale wiele znaczy też i to, że taki system jest też optymalizacją transportu ludzi i towarów, czyli dzięki niemu typowy pasaże szybciej dojedzie do odpowiedniego miasta, a palety z towarami szybciej dotrą do konkretnego klienta. Jednym słowem pewnym będzie to, że jeden skład nie zablokuje drugiego. Takie nie zablokowanie ma kluczowe znaczenie, bo jeśli jeden nie zablokuje drugiego to ruch nie zostanie wstrzymany. Wstrzymanie takowe nie ma jedynie wpływu na dwa składy, ale też na ten trzeci, czwarty i piąty, bo to blokowanie peronu lub bocznicy kolejowej. W godzinach szczytu takie blokowanie niestety jest wybitnie problematycznym, bo jeden skład nie może stać przy konkretnym peronie dłużej niż przez te pięć minut. Na dokładkę problemy w tego typu przypadkach często stwarzają błędy ludzi, a system ma za zadanie naprostować w jakiś sposób ten typowy ludzki błąd.
Czy systemy kolejkowe staną się lepszymi?
Można śmiało potwierdzić to, że systemy kolejkowe staną się o wiele lepszymi niż są obecne. Mowa tu dokładnie o tym, że motorniczy będzie dostawał bezpośrednią informację o tym, gdzie znajdują się najbliższe składy i z jaką prędkością jadą. Konkretny motorniczy będzie też znacznie więcej wiedział o rejonach pracy przy torowiskach, czyli gdzie się one zaczynają i gdzie kończą. Informacje tego rodzaju będzie dostarczać system i to w czasie rzeczywistym, czyli dany system nie będzie tylko powiązanym z torowiskami i bocznicami na danym dworcu. Będzie miał raczej ten globalny charakter i z biegiem lat stanie się skarbnicą wiedzy o ruchu pociągów.
Źródło: https://p-beep.com/pl/2020/03/21/system-kolejkowy-blog/