Pierwszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę jest przygotowanie podłoża, tzw. korytkowanie, co oznacza usunięcie warstwy wierzchniej gruntu o grubość od 15 do 50cm. Grubość ta jest uwarunkowana tym, z jakim rodzajem gruntu mamy do czynienia oraz przewidywanego obciążenia, na który będzie skazana nawierzchnia.
Pierwszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę jest przygotowanie podłoża, tzw. korytkowanie, co oznacza usunięcie warstwy wierzchniej gruntu o grubość od 15 do 50cm. Grubość ta jest uwarunkowana tym, z jakim rodzajem gruntu mamy do czynienia oraz przewidywanego obciążenia, na który będzie skazana nawierzchnia. W drugiej kolejności należy zadbać o dokładne oczyszczenie powstałego wykopu z korzeni roślin, wyrównać dno i zagęścić (ubić), aby uniknąć osiadanie gruntu w przyszłości.
Przygotowanie podłoża
Kolejny etap to ukształtowanie powierzchni tak, aby właściwie zaplanować spadki nawierzchni, aby była trwała i zapewniała bezpieczny odpływ wody. Gdy planujemy prace na małych przestrzeniach, na przykład wokół domu, prace wykonuje się ręcznie, natomiast jeżeli chodzi o powierzchnie duże, istnieje potrzeba skorzystania ze specjalistycznego sprzętu. Wszystkie warstwy podbudowy powinny odznaczać się tą samą grubością, ponieważ warunkuje to kształt i wytrzymałość nawierzchni na dane obciążenia.
Warstwa podbudowy i posypki
Bardzo istotnym elementem jest warstwa podbudowy, gdyż odpowiada ona za wytrzymałość, trwałość oraz za właściwe przeniesienie na grunt obciążeń z nawierzchni. Musi być przepuszczalna dla wody, dlatego też stosuję się
Podbudowa, spełnia dwie funkcje: filtracyjną i nośną. Stosuję się do tego celu: grys, żużel, tłuczeń lub żwir oraz mieszankę piasku ze żwirem. Grubość warstwy podbudowy zależy od przewidzianego obciążenia, na które będzie narażona kostka burkowa i jest to kolejno: od 10-20 cm, dla dróg przeznaczonych dla pojazdów osobowych do 3,5t, od 25-50cm dla ruchu pojazdów ciężarowych, ciągników.
Po właściwym uformowaniu podbudowy, kolej na warstwę podsypki. Jest to warstwa wyrównawcza, która zapewnia dobre osadzenie poszczególnych kostek burkowych oraz zmniejsza ryzyko ewentualnych różnic w grubości nawierzchni. Wykonuję się ją z piasku o frakcji do 2mm, żwirku o uziarnieniu 1-4mm, bądź też grysu. Podsypki nie należy ubijać, zagęszczenie następuje dopiero po poprawnym ułożeniu kostki brukowej, a jej grubość powinna wynosić od 3 do 5 cm.
Układanie kostki
Kostkę burkową, układamy od brzegu nawierzchni (obramowanej). Należy zwrócić szczególną uwagę na bardzo dokładne ułożenie pierwszych rzędów kostki, aby nadać całości estetyczny wygląd. Niektóre elementy mogą wymagać przycinania. Należy również pamiętać o ciągłej kontroli spadku nawierzchni układanej oraz o zachowaniu szczelin, aby móc potem wypełnić je piaskiem.
Kostkę brukową układamy z trzech palet
Zasada ta dotyczy niejednorodności kolorów kostki, gdyż w procesie ich produkcji składniki naturalne, których używa się do jej wytworzenia mają różne barwy. Sytuacja ta zmusza do zmieszania kostek z trzech różnych palet, aby uniknąć różnic w odcieniach kolorów. Dotyczy to szczególnie układania kostki brukowej na dużych powierzchniach.
Etap końcowy
Po zakończeniu prac nad układaniem kostki, szczeliny między nimi uzupełnia się suchym piaskiem, by następnie oczyścić całą powierzchnię i przystąpić do zagęszczania. W tym celu wykorzystuję się płytę wibracyjną zabezpieczoną specjalną płytą z tworzywa sztucznego, która przeciwdziała zniszczeniu kostek burkowych. Etap ten należy powtórzyć kilkukrotnie, zwracając uwagę na każdorazowe uzupełnianie szczelin piaskiem oraz oczyszczeniu całej powierzchni.
Właściwie ułożona nawierzchnia, będzie tworzyła spójną całość, bez szczelin większych niż te między kostkami burkowymi, bez wybrzuszeń i zniekształceń.