W Polsce rynek usług sprzątających zwiększa się corocznie o około 20%. Ten dynamiczny wzrost wiąże się z coraz większym popytem na tego typu usługi. Na postępujące zapotrzebowanie wpływa zwiększająca się z roku na rok liczba ludności, wzrost gospodarczy, bogacenie się społeczeństwa oraz zmiana postaw klientów biznesowych, którzy coraz częściej korzystają z usług niezależnych podmiotów. Na polskim rynku istnieje obecnie kilka tysięcy firm sprzątających. Dodatkowo, na portalach internetowych zrzeszających prywatne osoby sprzątające, przybywa miesięcznie około 6 tysięcy nowych ofert. Branżę usług czystościowych można podzielić na dwa sektory, indywidualny i biznesowy. Do tego pierwszego należą klienci indywidualni, natomiast drugi sektor stanowią klienci instytucjonalni.
Klienci indywidualni
Osoby prywatne, mieszkające w dużych miastach, często decydują się na skorzystanie z usług porządkowych. Zwykle jest to spowodowane czasochłonną, wymagającą pracą. Zatrudnienie w firmie, gdzie zarobki są równe przynajmniej średniej krajowej, zwykle wymaga zostawania po godzinach, a nierzadko dodatkowej pracy po godzinach. Czas wolny od pracy poświęcany jest wtedy głównie na wypoczynek. Ten rodzaj klientów korzysta z usług porządkowych podczas okresów świątecznych, kiedy to grafik w pracy jest jeszcze bardziej napięty, a także podczas wykonywania prac remontowych w mieszkaniu czy domu.
W sektorze klientów indywidualnych najbardziej powszechne jest korzystanie z usług osób prywatnych, ogłaszających się na licznych portalach internetowych. Zawierają one tysiące ogłoszeń osób w różnym wieku i z różnym doświadczeniem. W Warszawie stawki za godzinę sprzątania, przez osoby prywatne, zaczynają się od 15 zł brutto. Dla porównania, minimalna stawka godzinowa firmy sprzątającej wynosi około 25 zł brutto za godzinę. Do wymienionych cen trzeba doliczyć opłatę około 10 zł brutto, gdy nie dysponujemy własnymi środkami czystości. Czasem doliczana jest również opłata za dojazd do klienta.
Klienci instytucjonalni
Firmy, dysonujące dużą powierzchnią biurową lub magazynową, coraz częściej decydują się na outsourcing usług, co oznacza, że rezygnują z posiadania własnego personelu sprzątającego na rzecz profesjonalnych firm zewnętrznych. Wpływa to na coraz większą konkurencję na rynku usług sprzątających. Usługa dla takiego klienta musi być wykonywana z należytą starannością, a koszty wykonania nie mogą być zbyt wygórowane. Dodatkowo, firma wynajmująca zewnętrzny podmiot odpowiadający za wykonanie usługi, ma możliwość odliczenia kosztów od podatku. Dla firm przygotowuje się oferty abonamentowe, z ceną ryczałtową za sprzątanie. Warszawa cechuje się stawką około 200 – 250 zł za jeden serwis w tygodniu.
Rynek usług porządkowo-czystościowych jest jednym z największych w kraju. Szacuje się, że wartość segmentu klientów instytucjonalnych wynosi około 6 miliardów złotych. W drugim segmencie usługobiorców znajdują się klienci indywidualni, stanowiący wartość na poziomie 2 miliardów złotych. Specjaliści twierdzą, że branża ta wciąż wykazuje ciągłą tendencję wzrostową.
Artykuł powstał przy współpracy z portalem Pozamiatane: https://pozamiatane.pl/sprzatanie/warszawa